-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12537 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

1- درهنگام وضو گرفتن چندبار مي توانيم آب بروري دست و صورت خود بريزيم ؟

2- آيا براي شروع نماز نيت حتماً زباني بايد باشد ؟

3- اگرانسان روي صاعد خودخال كوبي كند وضو گرفتن او صحيح است ؟

4- درهنگام وضو گرفتن بعد از شستن صورت مي توان دست را ازآرنج زير شيرآب گرفت وآيا دراين حال بايد بادست ديگر دست كشيد ؟

5- درهنگام وضوگرفتن براي مسح سر و پا كشيدن اگر شير آب را ببنديم واحيا ناً شير خيس باشد صحت وضو چگونه است ؟

6- آيا براي كسي كه موي سرش روي پيشاني وابروانش ريخته واجب است براي مسح سرفرقش را باز كند ؟

نظر جنابعالي را به استفتاء اي كه از مقام معظم رهبري شده جلب مي نمايم :

1- س :آيا اگر دروضو براي يك با شستن چندين مرتبه آب به عضوريخته شودبه وضوضرر مي زند واگر با چندين مرتبه آب ريختن نيت يك بار شستن نمايد ولي بيشتر از يك بار شستن حاصل شود وضو چه حكمي دارد ؟

ج : ملاك قصد انسان ويك بار شستن است و چندين بار آب ريختن ضرري به صحت وضو نمي رساند .(1)

2- س : بعضي قسمتهاي بدنم خالكوبي شده است گفته مي شود كه غسل و وضو ونمازم باطل هستند ونماز ازمن پذيرفته نمي شود اميدوارم مرا دراين باره راهنمائي فرمائيد .

ج :اگر خالكوبي مجرد رنگ باشد وبر ظاهر پوست چيزي كه مانع رسيدن آب برآن شود و جود نداشته باشد وضووغسل صحيح است واشكال درصحت تماز ندارد .(2)

3- س :اگر شخص وضو گيرنده هنگام شستن دستها وصورت به قصد وضواقدام به باز و بسته كردن شير آب نمايد اين كار چه حكمي دارد ؟(3)

ج : اشكال ندارد وبه صحت وضو لطمه اي نمي زند , ولي اگر بعد از فراغت از شستن دست چپ وقبل از مسح با آن



دستش را روي شيري كه خيس است بگذارد وآب وضوي دستش با آب خارج از وضو مخلوط شود , صحت مسح با رطوبتي كه مختلط ازآب وضو وآب خارج است , محل اشكال است .

4- مطابق با آنچه دراحكام وضو آمده قيدي به نام دست كشيدن منظور نشده بلكه تنها شستن از آرنج تاسر انگشتان و آنهم بر شستن از بالا به پايين تاكيد والزام شده ونيزدروضوي ارتماسي كه ازانواع صحيح وضوست اين مساله وضوح دارد _ درآن مادست وصورت خودرا بارعايت شروط صحت , درآب فرو مي بريم . فلذا اينكه فرموديد اگر شروط صحت وضو درآن رعايت شودمانعي ندارد و چه بسا در زماني كه براي دست ديگر محذوري وجود دارد اين روش راهگشاست لازم به ذكر است برداشتن آب با مشت , درشرائط عادي قطعاً داراي ترجيحاتي است از جمله مانع شدن ازاسراف آب .

5- درمساله 943 توضيح المسائل امام (ره) كه مورد راي نظر مقام معظم رهبري نيز هست (4) آمده ((انسان بايد نماز را به نيت قربت يعني براي انجام فرمان خداوند عالم بجا آورد ولازم نيست نيت را از قلب خود بگذراند يا مثلاً به زبان بگويد كه چهار ركعت نماز ظهر مي خوانم فربه الي الله )).

6- درمساله 251 توضيح المسائل امام (ره) كه مورد نظر مقام معظم رهبري نيز هست (5) آمده لازم نيست نيت مسح سر بر پوست آن باشد بلكه برموي جلوي سر هم صحيح است ولي كسي كه موي جلوي سر او به اندازه اي بلند است كه اگر مثلاً شانه كند به صورتش مي ريزد يا به جاهاي ديگر سر مي رسد بايد بيخ موها را مسح كند يافرق سر راباز كرده پوست سر را مسح نمايد واگر موهايي راكه به صورت مي ريزد يا به جاهاي ديگر سر مي رسد جلوي سر جمع كند وبرآنها مسح نمايد يا برموي جاهاي ديگر سر , كه جلوي آن آمده مسح كند باطل است.







(1) سوال 112 اجوبهالاستفتاء ات مقام معظم رهبري _ ج 1

(2) سوال 151 اجوبهالاستفتاء ات مقام معظم رهبري _ ج 1

(3) سوال 117 اجوبهالاستفتاء ات مقام معظم رهبري _ ج 1

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.